Projekt Recenzja: Furia – Marzannie, królowej Polski

Ostatnio jak gadałem z Bojadżijewem face to face, to wspominał coś, że do projektu da teraz coś lżejszego. Jak widać jest black metal i black metal. Pozycję może i mamy lżejszą, bo łojenia tutaj aż tak bardzo nie ma, no ale co black metal to black metal.

Furia to dla mnie kompletna nowość. Z tego co zdążyłem wyłapać w necie, jej lider, niejaki Nihil to człowiek zapracowany, a cała Furia to projekt już leciwy. Sama Marzanna to część szerzej zakreślonego konceptu o porach roku. Bynajmniej nie Vivaldi. I sam koncept mi się podoba, bo skoro już black metal i cały satanizm itd., to czemu by nie nasze polskie, własne, na własnym samogonie wychowane demony? Pomysł przedni, bo słowiańskiego demona też można uczłowieczyć i światu w black metalu przedstawić. Duży plus.

Sama muzyka mnie raczej nie zaskakuje, ja zwolennikiem takich dźwięków nie jestem i trudno mi było przez to przebrnąć. Dość powiedzieć, że przy pierwszym przesłuchaniu nie miałem pojęcie, że wokal jest po polsku… Później już było znacznie łatwiej i nawet w to wsiąkłem, jakby nie to, że to jednak nie moja estetyka. cały album jednak stanowi spójną całość, słychać to nawet dla takiego blackowego laika jak ja i chyba ciężko wyróżnić jakiś utwór. Może drugi na płycie pod nazwą „-„, albo „Kosi śmierć”.

Poza tą całą otoczką ten caly black metal Furii jest dość zjadliwy, bo nie tkwi on aż tak bardzo w brzmieniu, bardziej w sekcji czy wokalu, ale też są miejsca na złapanie oddechu dla co mniej wytrawnych słuchaczy. Słychać od razu, że ten Nihil (kimkolwiek on jest) nie spoczywa na laurach i szuka jakiegoś konkretnego sposobu wyrazu. A cały koncept to jest dla mnie motor tego albumu, bo to jest zdecydowanie oryginalna rzecz. Choć mogę się mylić co do jej oryginalności, bo słabo znam scenę.

Ocena: 3,5/5

Recenzja Bojadżijewa
Recenzja Wmichaela 

Skomentuj

