Muzyka w filmie

Chyba każdy kojarzy tę melodię. Najbardziej wyświechtany song ever. Jednocześnie powalający. Kronos Quartet zagrał muzykę Clinta Mansella koncertowo (wow). Możesz sobie ten motyw podłożyć pod co chcesz, nawet pod naszych piłkarzy, będziesz miał ckliwą historyjkę upadku, bądź powstania z popiołów. Cokolwiek. Miłość, nędza, nienawiść, wojna, rozpacz, nadzieja itd.

Akurat taki motyw w filmie to bogactwo, ja bardzo lubię Clinta Mansella, szczególnie jego muzykę do Requiem dla snu Źródła. Ale jest jedna rzecz w filmach, która ostatnio mi działa na nerwy. To muzyczne efekty dźwiękowe, takie na zasadzie śmiechu z puszki. Na przykład w horrorach, kiedy ktoś nagle otwiera oczy, to musi pierdolnąć jakiś nagły i obłędny akord. Albo jak bohater siedzi nad brzegiem Dunaju i myśli o utraconej miłości. No wtedy można włączyć łzawą melodię. I tak dalej, i tym podobne. Pokażcie mi film, w którym takie emocjonalne huśtawki są pokazane wyłącznie obrazem. Pamiętam, że muzyki nie było w filmie To nie jest kraj dla starych ludzi, ale właściwie to nie jestem tego taki stuprocentowo pewny, więc musiałbym obejrzeć ten film kolejny raz. A w całej reszcie kinematografii, to mi muzyka dokładnie mówi, co mam teraz czuć. Bo inaczej to bym jeszcze filmu nie zrozumiał i zamiast rozpaczy czułbym ulgę. Albo rozpacz zamiast  podniosłego patriotycznego uniesienia.

4 uwagi do wpisu “Muzyka w filmie

  1. „No Country For Old Men” to chyba jedyny znany mi film pozbawiony muzyki. Efekt jest piorunujący. Oh, wait… W „Idiotach” von Triera nie ma muzyki, poza tą, której bohaterowie słuchają z radia. Ale to zupełnie co innego.

  2. „Idiotów” w sumie za słabo pamiętam, a chyba nie jestem w stanie oglądać tego teraz, kiedy jestem już poważnym, statecznym człowiekiem. W ogóle kino dogmy chyba z zasady miało być pozbawione muzyki. Czy nie?

  3. Amerykanie dodając muzyczkę w tle robię wielką pompę pompatyczności, najlepiej jak w tle łopocze flaga. – kurcze, naszym prawdziwkom podobałoby się takie kino w wydaniu polskim, a nie jakieś pokłosie z młody Szturem co się polskosći wyzbył.

Skomentuj

